مسائل حقوقی

شرایط ریاست جمهوری در ایران چگونه است؟

  • همیشه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ، بحث این رویداد پرآشوب در محافل دست به دست می شود و مدتی است که همه توجهات را به خود جلب کرده است. امسال به دلیل حضور بی سابقه نامزدهای نامزدی ریاست جمهوری در وزارت کشور ، بررسی ویژگی های قانونگذار برای ریاست جمهوری ضروری بود و در این راستا سعی شده است شرایط نمایندگان بررسی شود. ریاست جمهوری در ایران از منظر حقوق .

    بر اساس اصل 19 قانون اساسی: “مردم ایران ، فارغ از قومیت و قبیله ، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد ، زبان و امثال آنها امتیاز نخواهند بود.” در اصل بیستم قانون اساسی نیز آمده است: “همه اعضای ملت اعم از زن و مرد ، تحت حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مطابق موازین اسلامی برخوردارند.”

    با چنین پیش فرضی ، می توان نتیجه گرفت که همه ایرانیان حق دارند برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند. اما آنچه که قانون برای انتخاب فرد مناسب در نظر می گیرد موضوعی است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

    در اصل صد و پانزدهم قانون اساسی به ویژگی های فردی که در جمهوری اسلامی ایران به دنبال ریاست جمهوری است اشاره شده است:

    رئیس جمهور باید از میان شخصیت های مذهبی و سیاسی انتخاب شود که دارای شرایط زیر هستند:

    “ایرانیان ایرانی تبار ، تابع ایران ، مدیر و مدبر ، با سابقه خوب ، امانت داری و تقوا ، معتقد به اصول جمهوری اسلامی ایران و دین رسمی کشور”.

    اکنون به شرایط ذکر شده در این اصل می پردازیم:

    ۱. شرایط مربوط به تابعیت

    شهروندی یک رابطه سیاسی ، معنوی و حقوقی است که شخص را به یک دولت خاص متصل می کند. قانون اساسی شرط تابعیت ایران را برای برقراری رابطه همه جانبه بین رئیس جمهور و کشور ، چه از نظر سیاسی ، چه از نظر معنوی و چه قانونی ، پیش بینی کرده است ، به طوری که از طریق این رابطه ، منافع مردم و کشور در همه موارد ترجیح نمی دهد. بخشها بر هر چیز دیگری

    اما بیان شرط “ایرانی بودن” فراتر از داشتن تنها تابعیت ایرانی است ، زیرا ایرانی الاصل بودن به این معنی است که رئیس جمهور نه تنها خود ، بلکه پدرش را نیز دارای تابعیت ایرانی می کند. شهروندی هم اصلی است و هم اکتسابی. تابعیت اصلی بدین معناست که شخص مورد نظر یا از پدری که دارای تابعیت ایرانی است متولد شده یا در ایران متولد شده است. تابعیت اکتسابی بدین معناست که فرد خارجی به درخواست خود و موافقت دولت ایران تابعیت ایران را به دست آورده است.

    در بخشی از ماده 982 قانون مدنی آمده است “افرادی که تابعیت ایرانی را به دست آورده اند یا نشان داده اند از همه حقوق ارائه شده به ایرانیان برخوردارند ، به استثنای حق تصدی پست ریاست جمهوری و …”.

    همچنین ، با توجه به اینکه قانونگذار از کلمه “ایرانیان ایرانی” به جای کلمه “تابعیت اصلی ایران” استفاده کرده است ، به نظر می رسد منظور این است که رئیس جمهور نه تنها خود باید دارای تابعیت اصلی ایران باشد ، بلکه پدرش نیز باید دارای تابعیت اصلی ایران باشد. تابعیت اصلی ایران .

    ۲. شرایط عقیدتی

    بر اساس اصل دوم قانون اساسی ، جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعتقاد به اسلام و تشیع بنا شده است و بدیهی است که مسئولان و البته رئیس جمهور باید به این اصول اعتقاد داشته و به آن پایبند باشند. و سوگند برای حمایت از این اصول نیز مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است.

    ۳. شرایط اجتماعی

    در ابتدای اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی آمده است که رئیس جمهور باید یک شخصیت مذهبی و سیاسی باشد. معیار تشخیص این موضوع چیست؟ به نظر می رسد در این زمینه معیار عینی و دقیقی وجود ندارد ، تا حدودی عدم وجود معیارهای کمی و کیفی دقیق در این زمینه را می توان به نقص قانون نسبت داد. البته ، هرگونه خلأ در قانون اجازه می دهد تا از آن سوء استفاده شود ، اما به طور کلی می توان چنین استنباط کرد که منظور قانونگذار از شهرت سیاسی و مذهبی خوب نامزد ریاست جمهوری است.

    ۴. مرد بودن

    عبارت “شخصیت های سیاسی و مذهبی” در ابتدای مقاله نیاز به توضیح دارد. به عنوان مثال ، “مرد” را می توان هم به معنای عام ، که شامل مردان و زنان است ، تفسیر کرد و می توان آن را “مرد” به معنای مرد در مقابل “زن” به معنی زن تفسیر کرد.

    در پیش نویس قانون اساسی در ابتدا به چنین شرطی اشاره نشده بود و جنسیت رئیس جمهور ذکر نشده بود ، اما در گروه “مطالعه اصول قانون اساسی” شرط مرد بودن اضافه شد که در نهایت شرایطی بدست نیامد. رای دادن در گروه به نظر می رسد کلمه “مرد” اکنون در متن قانون استفاده می شود زیرا قانونگذاران آن زمان کشور احتمالاً در این زمینه اختلاف نظر داشته اند و سعی کرده اند با استفاده از این کلمه تصمیم گیری را به شورای نگهبان بر اساس منافع جامعه را در هر بازه زمانی خلاصه کنید.

    شورای نگهبان ، به عنوان مرجع تعیین صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری ، هنوز صلاحیت هیچ زنی (احتمالاً به دلیل “زن بودن”) را تأیید نکرده است.

    ۵. شرایط اخلاقی

    قانونگذار در اصل یکصد و پانزده مورد را شامل شرایط حسن سابقه ، امانتداری و تقوا برشمرده است. اعتماد و تقوا یک امر درونی است و چندان قابل اندازه گیری نیست و از آنجا که شرط سابقه خوب بر شرایط اعتماد و تقوا مقدم است ، قانونگذار احتمالاً قصد داشته است میزان وفاداری و تقوا را از طریق سوابق و عملکرد افراد اندازه گیری کند. .

    ۶. شرایط سیاسی و اداری

    مدیر و تدبیر رئیس جمهور نیز یکی از موضوعات مهمی است که قانونگذار مشخص کرده است. این مورد ، مانند گذشته ، باید از طریق سابقه مدیریتی و داشتن تجربه و عملکرد اجرایی با تدبیر در آن دوره ها ارزیابی شود.

    لازم به توضیح است که نویسنده در نگارش این متن خود را مدیون نظرات دکتر هاشمی ، استاد عالی حقوق اساسی می داند که آنها را در جلد دوم کتاب خود با عنوان قانون اساسی جمهوری اسلامی منتشر کرده است. از ایران

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − 1 =

    دکمه بازگشت به بالا