هوش هیجانی

۳ سوالی که برای افزایش هوش هیجانی باید از خود بپرسید

  • هوش هیجانی (EI یا EQ) توانایی شناخت و درک احساسات خود و دیگران و در نهایت رسیدن به یک تصمیم درست است. هوش هیجانی توانایی کنترل احساسات و عکس العمل مناسب در صورت لزوم است. در حقیقت ، هوش هیجانی جنبه های بسیار پیچیده همدلی ، همدردی و شفقت را آشکار می کند. در این مقاله می خواهیم 3 سوال را به شما معرفی کنیم که اگر قبل از هر کاری از خود بپرسید کیفیت روابط و هوش هیجانی شما را افزایش می دهد.

    هوش هیجانی به ما کمک می کند تا خردمندانه عمل کنیم. این به ما کمک می کند تا عادت های بد ارتباطی خود را از بین ببریم و دیگران را به بهترین شکل ممکن پیام خود را منتقل کنیم.

    به عنوان مثال ، آیا تا به حال چیزی گفته اید که از گفتن آن پشیمان شوید و آرزو کنید زمان به عقب برگردد تا فرصتی برای جبران آن داشته باشید؟ یکی از نقاط ضعفی که برخی از افراد طی سالها با آن دست و پنجه نرم می کنند و باعث آزار خود و حتی دیگران می شوند این است که هرچه به ذهنشان می رسد بدون فکر می گویند. غلبه بر این ضعف ساده است ، اما استفاده از این سه س shortال کوتاه به شما کمک می کند تا در آینده چیزی نگویید که پشیمان شوید.

    افزایش هوش هیجانی

    سه سوال کلیدی

    من این سه استراتژی هوشمند را از جایی یاد گرفتم که اصلاً انتظار نداشتم. هنگام تماشای مصاحبه تلویزیونی با کریگ فرگوسن ، کمدین معروف ، به نکات عاقلانه ای پی بردم. همیشه قبل از گفتن هر چیزی این سه سوال را از خود بپرسید:

    • گفتن این حرف چقدر ضروری است؟
    • آیا لازم است این را بگویم؟
    • آیا الان لازم است این را بگویم؟

    فرگوسن می گوید: “من سه بار ازدواج كردم تا سرانجام این را فهمیدم.”

    این ممکن است روشی ساده و معمول باشد ، اما بهتر است قبل از اینکه آن را برای سادگی کنار بگذارید ، فکر کنید که چقدر می تواند نظرات نامناسب را در شبکه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی کاهش دهد. حتی می توانید یک قدم جلوتر بروید و تأثیر آن را در کار خود ببینید:

    تصور کنید که یک مدیر هستید و برای بهبود روابط خود با افراد خاصی در تیم سخت تلاش می کنید. فرض کنید یکی از اعضای تیم کار بزرگ و چشمگیری انجام داده باشد. اکنون زمان مناسبی برای تحسین و تشویق آن شخص است. شما می توانید با گفتن جمله “کارت عالی بود” این حس خوب را به کارمندان خود منتقل کنید. فراموش نکنید که تشکر صادقانه ، صحیح و به موقع در ایجاد انگیزه در کارمندان بسیار م effectiveثر است.

    اما ناگهان به یاد می آورید که چند هفته پیش اشتباهی توسط یک کارمند سرزده رخ داده که شما را ناراحت کرده است ، بنابراین با خود می گویید: “منطقی است که همین حالا به آن اشتباه اشاره کنم.” یا فکر می کنید بهتر است یادآوری کنید تا فراموش نکنید.

    نه! صبر کنید! از خودتان بپرسید:

    • گفتن این حرف چقدر ضروری است؟
    • آیا لازم است این را بگویم؟
    • آیا الان لازم است این را بگویم؟

    درست است ، انتقاد سازنده بلافاصله پس از هر اشتباه جواب می دهد. اما اکنون زمان گفتن و یادآوری اشتباهات گذشته نیست ، که نه تنها بی فایده است بلکه بر روابط شما با اعضای تیم نیز تأثیر منفی می گذارد. اگر هم اکنون اشتباهات گذشته کارمند خود را یادآوری کنید ، همه چیز خوبی که می توانید با تحسین و تشویق به آن دست یابید از بین می رود.

    در چنین مواقعی فرد احساس می کند:

    شما فقط می خواستید با تعریف آن نرم کنید تا ضربه نهایی راحت تر شود.

    این مطلب ادامه دارد … .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × چهار =

    دکمه بازگشت به بالا